U središtu

Uredba (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. rujna 2022. o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni direktiva (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 (Uredba o digitalnim tržištima) s posebnim osvrtom na slučaj Apple

11.11.2024 Tema ovoga rada je Uredba (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. rujna 2022. o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni direktiva (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 (Uredba o digitalnim tržištima, dalje u tekstu: Uredba), temelji europske pravne stečevine na kojima je Uredba nastala i razlozi zbog kojih je stupila na snagu.

U radu se na pregledan način obrađuju najvažnije odredbe Uredbe o digitalnim tržištima s naglaskom na nadzornike pristupa kao pojam koji predstavlja velike digitalne platforme, način određivanja istih kao i konkretne posljedice koje su proizašle iz same Uredbe, a odnose se na digitalna tržišta. Pravila Europske Unije o tržišnom natjecanju definirana su u kontekstu digitalnih tržišta, a posljedice se mogu materijalizirati u konkretnim kaznama od strane nadzornog tijela, koje su u ovom radu prezentirane kroz slučaj Apple na temelju do sada dostupnih službenih informacija od strane Europske komisije. Informacije u ovom radu prikupljene su razvojnim istraživanjem.

Uvod

Uredba o provedbi Uredbe (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. rujna 2022. o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni Direktive (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 (dalje: Uredba (EU) 2022/1925, dalje: Uredba o digitalnim tržištima) stupila je na snagu 11. studenoga 2023. godine.

Uredbom o digitalnim tržištima (engl. The Digital Markets Act, DMA) definirani su na jasan i nedvosmislen način objektivni kriteriji za identifikaciju tzv. „nadzornika pristupa“. Prema Uredbi o digitalnim tržištima, nadzornici predstavljaju velike digitalne platforme 1 koje pružaju usluge tzv. „temeljne platforme“ 2 kao što su npr. on-line tražilice, trgovine aplikacija (engl. app store), usluge glasnika, te je obveza nadzornicima uskladiti se s obvezama i zabranama koje proizlaze iz predmetne Uredbe.

Za klasifikaciju velikih/vrlo velikih internetskih platformi, koje su pod izravnim nadzorom Europske komisije u pogledu sistemskih obveza, ključan je broj aktivnih mjesečnih korisnika; Komisija će na temelju prikupljenih podataka odrediti dosežu li prag od 45 milijuna korisnika te treba li ih stoga odrediti kao vrlo velike internetske platforme ili vrlo velike internetske tražilice.

1. Cilj i sadržaj Uredbe, „nadzornici pristupa

U skladu s temeljnim vrijednostima EU-a, donošenjem Uredbe o digitalnim tržištima primarna intencija je bila postizanje pravednijeg poslovnog okruženja 3, mogućnosti za tržišno natjecanje i inovacije u okruženju internetskih platformi bez jednostrano nametnutih uvjeta koji se klasificiraju nepoštenima 4.

S druge strane, za potrošače Uredba o digitalnim tržištima omogućuje šire mogućnosti izbora između više kvalitetnijih usluga, mogućnost promjene pružatelja usluga na jednostavniji i učinkovit način, olakšan neposredan pristup uslugama, a konačna intencija zakonodavca Uredbe o digitalnim tržištima na tržišne učinke je (u konačnici) omogućiti pravednije cijene.

Nadzornici pristupa ni na koji način neće umanjiti mogućnosti inoviranja, a nude i nove usluge. Ne smiju nepošteno postupati prema poslovnim korisnicima niti stjecati neopravdanu prednost 5.

2. Kvalifikacija nadzornika pristupa

Kako bi platforme bile kvalificirane kao nadzornici pristupa, Europska komisija je propisala niz kvalitativnih i kvantitativnih zahtjeva, između ostaloga:

  • Članak 3(2)(a): godišnji prag od najmanje 7,5 milijardi eura prihoda unutar Europske unije tijekom prethodne 3 godine,
  • Članak 3(2)(b): prag od najmanje 45 milijuna mjesečnih krajnjih korisnika i najmanje 10000 poslovnih korisnika s poslovnim nastanom unutar EU-a (članak 3(2)(c))

Kao najvažnija posljedica stupanja na snagu Uredbe, nadzornici pristupa više primjerice ne smiju:

  • povoljnije rangirati vlastite proizvode i usluge u odnosu na slične proizvode i usluge koje na njihovim platformama nude treće strane
  • sprječavati potrošače da se povežu s poduzećima koja nisu aktivna na platformi
  • sprječavati korisnike da izbrišu predinstalirani softver ili aplikaciju
  • pratiti krajnje korisnike izvan osnovne usluge platforme nadzornika pristupa u svrhu ciljanog oglašavanja ako nije dana stvarna privola

Europska Komisija je 6. rujna 2023. odredila šest nadzornika pristupa:

  1. Alphabet
  2. Amazon
  3. Apple
  4. ByteDance
  5. Meta
  6. Microsoft
1. Alphabet, usluge temeljne platforme (CPS) 6
  • Alphabetova online posrednička usluga specijalizirana za lokacije: Google Maps
  • Alphabetova internetska posrednička usluga (trgovina aplikacija): Google Play
  • Alphabetova online posrednička usluga specijalizirana za proizvode: Google

Shopping

  • Alphabetova online tražilica: Google Search
  • Alphabetova usluga platforme za dijeljenje videa YouTube
  • (NIICS) Gmail tvrtke Alphabet
  • Alphabetov operativni sustav koji obuhvaća Google Android i međuprogram

nadopunjavanje Google Androida

  • Alphabetin web preglednik Google Chrome i
  • Alphabetova usluga online oglašavanja
2.     Amazon, usluge temeljne platforme
  • Online posrednička usluga: Amazon Marketplace
  • Usluga online oglašavanja: Amazon Advertising
3.     Apple, usluge temeljnne platforme
  • App Store
  • sustav iOS i iPadOS 7 (travanj 2024.)
  • web browser Safari
4.     ByteDance, usluga temeljne platforme
  • Društvena mreža TikTok
5.     Meta, usluge temeljne platforme
  • Društvena mreža Facebook
  • Društvena mreža Instagram
  • Usluga online oglašavanja Meta Ads
  • Metin NIIC WhatsApp
  • Metin NIIC Messenger
  • Mrežna posrednička usluga Marketplace
6. Microsoft, primarno određene usluge temeljne platforme:
  • sustav Windows PC
  • online pretraživač Bing
  • web browser Microsoft Edge
  • usluga online oglašavanja Microsoft Advertising
  • NIICS” Outlook.com
  • društvena mreža LinkedIn. 8

Konačno utvrđena usluga temeljne platforme:

  • Operativni sustav PC;
  • Društvena mreža ‘LinkedIn’

*Booking

13. svibnja 2024. Komisija je također uvrstila Booking kao nadzornika tržišta s internet platformom Booking.com kao posredničkom uslugom.

Komisija je odredila ukupno 24 ključne usluge koje pružaju platforme nadzornika tržišta.

3.     Slučaj Apple

U ožujku 2024. Europska Komisija izrekla je jednu od najvećih kazni u području tržišnog natjecanja, tvrtka Apple kažnjena je s više od 1.8 milijarde eura te ona predstavlja jednu od najvećih kazni tehnološkoj tvrtki za zlouporabu dominantnog položaja na tržištu 9.

Prema mišljenju Komisije, Apple je nepoštenom praksom onemogućio developere aplikacija za streaming glazbe (poput Spotify-a) da korisnicima iPhonea omoguće jeftiniju alternativu izvan Apple trgovine, dok istim developerima nije dozvoljeno dijeljenje usluga (glazba) pod povoljnijim uvjetima unutar same Apple store aplikacije.

Među developerima koji su isticali zlouporabu dominantnog položaja tvrtke Apple su developeri aplikacija za streaming glazbe poput Spotify-a čiji su predstavnici upozoravali na nepoštene provizije za kupnju unutar Apple store aplikacije te ističući da su pravila tvrtke Apple, osim što narušavaju poštenu tržišnu utakmicu, izuzetno štetna za potrošače.

Formalna istraga započeta je u lipnju 2020. godine od strane Europske komisije koja je istraživala Apple Pravila za developere koji plasiraju aplikacije preko Apple store trgovine. Komisija je istragu i daljnje procedure temeljila na članku 102. Ugovora o funkcioniranju EU-a (treći dio: Politike i unutarnje djelovanje EU-a, Glava VII. Tržišno natjecanje (engl. competition), oporezivanje i usklađivanje zakonodavstva). Više informacija o službenoj odluci Europske komisije u slučaju Apple bit će dostupno pod brojem AT.40437 na web stranici Europske komisije kada se utvrde detalji odredbe o povjerljivosti podataka.

Uslijed izrečene kazne te tržišta kojeg je okarakterizirao „regulatorno nesigurnim“ Apple nije omogućio svoju najnoviju značajku, alat „Apple Intelligence“ na europskom tržištu 10.

 4.     Nacionalno zakonodavstvo

Premda su Europske Uredbe izravno primjenjive na sve države članice, Vladinom Uredbom od 2. studenoga 2023. donesena je Uredba o provedbi Uredbe (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. rujna 2022. o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni Direktiva (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 (Akt o digitalnim tržištima), kojom je između ostaloga, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja određena kao nadležno tijelo, prvenstveno u svrhu suradnje i koordinacije s Europskom Komisijom radi osiguranja neograničenog tržišnog natjecanja.

Time je Republika Hrvatska ispunila obvezu prema kojoj su države članice dužne do 17. veljače 2024. imenovati koordinatore digitalnih usluga za nadzor usklađenosti pružatelja usluga.

Slijedom navedenog, poslovi Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja su da:

– pisanim putem obavješćuje Europsku komisiju o namjeri pokretanja postupka protiv nadzornika pristupa u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, prije ili odmah nakon pokretanja takve radnje

– obavješćuje Europsku komisiju o svojim mjerama izvršavanja, uključujući dostavu svih informacija u vezi činjeničnih ili pravnih pitanja te povjerljivih informacija putem Europske mreže za tržišno natjecanje

– u slučaju namjere donošenja obveza prema nadzorniku pristupa u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, najkasnije 30 dana prije donošenja tih obveza, Europskoj komisiji dostavlja nacrt mjere s obrazloženjem

– u slučaju donošenja privremenih mjera u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, dostavlja Europskoj komisiji nacrt predviđenih mjera što je prije moguće, a najkasnije odmah nakon donošenja takvih mjera.11

Ako je nadležno tijelo već poduzelo radnje u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, u odnosu na postupanja nadzornika pristupa protiv kojeg je Europska komisija pokrenula postupak temeljem Uredbe (EU) 2022/1925, nadležno tijelo će obustaviti postupak i obavijestiti Europsku komisiju o rezultatima provedenih radnji, dok u slučaju kada Europska komisija pokrene postupak temeljem Uredbe (EU) 2022/1925, nadležno tijelo nije ovlašteno provoditi radnje u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja. 12

Zaključak

Europska regulativa se tijekom godina nastojala prilagoditi kako bi u što većoj mjeri pratila izniman tehnološki razvoj i stalne promjene u gospodarstvu uzrokovane napredovanjem digitalnog tržišta. Kao jedno od temeljnih vrednota Unije predviđeno osnivačkim aktom, pošteno tržišno natjecanje jedno je od prioriteta tržišta Europske unije te Europska komisija aktivno radi na praćenju i suzbijanju praksi koje bi narušavale tržišno natjecanje, a sve u cilju osiguranja jednakih uvjeta svim sudionicima na tržištu s jedne strane, kao i pravednih izbora i poštenih cijena za  potrošače s druge strane.

U sklopu Paketa digitalnih usluga 13, Europska komisija je objavila Uredbu (EU) 2022/1925 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. rujna 2022. o pravednim tržištima s mogućnošću neograničenog tržišnog natjecanja u digitalnom sektoru i izmjeni Direktiva (EU) 2019/1937 i (EU) 2020/1828 - Uredba o digitalnim tržištima, koja predstavlja do sada najobuhvatniji dokument kojim se regulira poslovanje velikih platformi na digitalnom tržištu. Na temelju Uredbe o digitalnim tržištima, određeni su tzv. nadzornici pristupa, velike platforme klasificirane prvenstveno po broju mjesečnih korisnika i ostvarenom prihodu unutar jedne financijske godine. 

Premda je Uredba od strane velikih digitalnih platformi okarakterizirana ograničavajućom za tržišno natjecanje, nadzorna tijela smatraju da se postigla prva faza pravednijeg standarda te jednakih uvjeta za manja poduzeća, dok je kazna izrečena u slučaju Apple u ožujku 2024. predstavila okosnicu poslovanja na digitalnom tržištu EU-a.

Tea Martinović, mag. iur.

IZVORI

  1. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_6906 posjećeno na dan 18.10.2024
  2. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_hr#tko-su-nadzornici-pristupa posjećeno na dan 18.10.2024.
  3. PUBLIC VERSION COMMISSION DECISION of 5.9.2023 designating Alphabet as a gatekeeper pursuant to Article 3 of Regulation (EU) 2022/1925 of the European Parliament and of the Council on contestable and fair markets in the digital sector
  4. COMMISSION DECISION of 5.9.2023 designating Microsoft as a gatekeeper pursuant to Article 3 of Regulation (EU) 2022/1925 of the European Parliament and of the Council on contestable and fair markets in the digital sector DMA.100017 Microsoft - online social networking services DMA.100023 Microsoft - number-independent interpersonal communications services DMA.100026 Microsoft - operating systems
  5. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_4313 posjećeno na dan 18.10.2024.


^ 2 Engl. core platform services (CPS)

^ 3 Prvenstveno za poslovne korisnike koji se za nuđenje usluga na jedinstvenom tržištu oslanjaju na nadzornike pristupa

^ 4 Odnosi se na inovatore i tehnološke start-upove

^ 6 PUBLIC VERSION COMMISSION DECISION of 5.9.2023 designating Alphabet as a gatekeeper pursuant to Article 3 of Regulation (EU) 2022/1925 of the European Parliament and of the Council on contestable and fair markets in the digital sector

^ 7 29. travnja 2024. Komisija je odredila Apple, odnosno Appleov iPadOS sustav za tablete kao nadzornika tržišta po Zakonu o digitalnim tržištima

^ 8 COMMISSION DECISION of 5.9.2023 designating Microsoft as a gatekeeper pursuant to Article 3 of Regulation (EU) 2022/1925 of the European Parliament and of the Council on contestable and fair markets in the digital sector DMA.100017 Microsoft - online social networking services DMA.100023 Microsoft - number-independent interpersonal communications services DMA.100026 Microsoft - operating systems

^ 9 Europski Sud pravde je odbio žalbu Alphabeta za zlouporabu dominantnog položaja - favoriziranje Google Shopping servisa pri rezultatima pretraživanja predstavlja najveću do sada izrečenu kaznu za zlouporabu dominantnog položaja na tržištu

^ 11 Uredba, recital

^ 12 Čl 3 st 4 i 5 Uredbe