U središtu

Prikaz reforme Europske unije o zaštiti dizajna

21.02.2025

Dosadašnji sustav zaštite dizajna na razini Europske unije utemeljen je prije više od dvadeset godina Uredbom Vijeća (EZ) br. 6/2002 od 12. prosinca 2001. o dizajnu Zajednice. Uslijed rapidnog tehnološkog napretka društva nastala je potreba za prilagodbom tog sustava suvremenom tržištu, a osobito malim i srednjim poduzećima koja predstavljaju najvažnije pokretače gospodarskog razvoja kako na razini Europske unije tako i na nacionalnoj razini.

Uzimajući u obzir navedeno, reforma zakonodavstva Europske unije o dizajnu predstavlja značajnu modernizaciju okvira zaštite dizajna kako bi se odgovorilo na izazove koje donose nove tehnologije te kako bi se zaštita dizajna učinila privlačnijom individualnim dizajnerima i poduzećima, posebno malim i srednjim (MSP-ovima). Ciljevi reforme su prije svega povećanje pravne sigurnosti, ali i smanjenje složenosti postupka zaštite dizajna te proširenje dostupnosti prava na dizajn.

Sažetak

Novim, revidiranim odredbama mijenja se pojam „dizajn Zajednice“ u „dizajn Europske unije“ („dizajn EU-a“) te se modernizira sustav zaštite industrijskog dizajna uspostavljen prije više od 20 godina. U tu svrhu, predmetni paket propisa pojednostavljuje i modernizira postupke za registraciju industrijskog dizajna, pojašnjava predmet zaštite, odnosno definicije „dizajna” i „proizvoda” koji ispunjavaju uvjete za zaštitu dizajna te opseg prava zaštite dizajna.

Revizijom se postiže i veća usklađenost nacionalnih pravnih sustava država članica za zaštitu industrijskog dizajna i jedinstvenog sustava zaštite dizajna na razini Europske unije

Zaključno, u kontekstu daljnjeg međusobnog usklađivanja nacionalnih sustava država članica i jedinstvenog sustava zaštite dizajna na razini Europske unije, ostvaruje se cilj konačne uspostave jedinstvenog tržišta Europske unije rezervne dijelove proizvoda namijenjenih popravku, uvođenjem „klauzule o popravku” u Direktivu o dizajnu. Navedena klauzula već je bila sadržana u Uredbi o dizajnu Zajednice iz 2002., a kojom se uređivala jedinstvena zaštita dizajna za cijelu Europsku uniju.

U službenom listu Europske unije 18. studenoga 2024. objavljen je novi zakonski paket zaštite dizajna na razini Europske unije i to Direktiva (EU) 2024/2823 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o pravnoj zaštiti dizajna (preinaka)1 i Uredba (EU) 2024/2822 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2024. o izmjeni Uredbe Vijeća (EZ) 6/2002 o dizajnu Zajednice i stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) 2246/2002.

Uredba (EU) 2024/2822 i Direktiva (EU) 2024/2823 na snagu su stupile dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije, odnosno 8. prosinca 2024.

Uredba će se provoditi u dvije faze, s tim da će prva faza započeti 1. svibnja 2025. kada u primjenu kreće veći dio odredbi, dok će druga faza započeti 1. srpnja 2026. godine od kada će biti u primjeni odredbe za koje je potrebno donošenje podzakonskih akata.

Države članice EU-a obvezne su uskladiti svoje zakonodavstvo s Direktivom (EU) 2024/2823 do 9. prosinca 2027.

Prikaz najvažnijih promjena koje donosi reforma

1. Terminologija i definicije

Terminologija Uredbe o izmjenama i dopunama prilagođena je tekstu Lisabonskog ugovora, pri čemu su sve reference na Zajednicu zamijenjene referencama na Europsku uniju ili, u nekim slučajevima, Uniju.

Uredba o dizajnu Zajednice postat će Uredba o dizajnu Europske unije (EUDR).

Registrirani dizajn zajednice i neregistrirani dizajn zajednice postat će registrirani dizajn EU-a (REUD) i neregistrirani dizajn EU (UEUD).

Postojeće prijave dizajna Zajednice i dizajni Zajednice automatski će postati prijave dizajna Europske unije i dizajni Europske unije („EU dizajni”).

Community Design Court postat će EU Design Court.

Definicija dizajna

Definicija 'dizajna' je proširena kako bi obuhvatila animaciju. Animaciju treba shvatiti kao progresivnu promjenu značajki dizajna, sa ili bez zadržavanja njihovog identiteta. Animacija je širok pojam i uključuje i kretanje i prijelaz.

Definicija proizvoda

Definicija "proizvoda" je revidirana kako bi eksplicitno uključila nefizičke artikle. Pojašnjava da proizvod može biti bilo koji industrijski ili zanatski predmet osim računalnih programa, bez obzira na to je li utjelovljen u fizičkom objektu ili se materijalizira u nefizičkom obliku.

Dodatno, popis koji ilustrira što čini proizvod je preuređen i proširen. Zakonska definicija sada izričito obuhvaća skupove artikala, prostorne rasporede predmeta namijenjenih formiranju unutarnjeg ili vanjskog okoliša i dijelove namijenjene sastavljanju u složen proizvod, kao i grafička djela ili simbole, logotipe, površinske uzorke i grafička korisnička sučelja.

2. Isključiva prava i ograničenja

3D printanje

Opseg ekskluzivnih prava dodijeljenih dizajnom prilagođen je kako bi se proširio na 3D ispis. Sada također stvaranje, preuzimanje, kopiranje i dijeljenje ili distribucija drugima bilo kojeg medija ili softvera koji bilježi dizajn predstavlja upotrebu dizajna koja krši autorska prava.

Nova ograničenja

Uvode se dva nova ograničenja isključivih prava.

1. Identifikacija i referenciranje: radnje koje se provode kako bi se proizvod identificirao ili nazvao proizvodom nositelja prava na dizajn. Time se želi omogućiti interoperabilnost proizvoda.

2. Komentar, kritika ili parodija: radnje komentiranja, kritiziranja ili parodije dopuštene su radi zaštite prava na slobodu govora.

Klauzula o popravku

Prijelazna „klauzula o popravku” postaje stalna odredba i pojašnjava iznimku zaštite dizajna za rezervne dijelove koji se koriste u popravku složenih proizvoda (npr. automobila). Ova klauzula pojašnjava da nema zaštite za dizajn koji čini sastavni dio složenog proizvoda u svrhu popravka tog složenog proizvoda kako bi se vratio njegov izvorni izgled. Ova se iznimka odnosi isključivo na popravke i zamjenski dio mora odgovarati izgledu originalnog komada.

Ova se klauzula odnosi na poremećaje na unutarnjem tržištu rezervnih dijelova za popravak, poput branika. Suprotstavlja se prethodnoj pravnoj rascjepkanosti u zaštiti dizajna za rezervne dijelove, stvarajući usklađeniji pristup.

Nova je klauzula uključena u članak 19. preinačene Direktive, s prijelaznim razdobljem od osam godina.

Uvođenje obavijesti o dizajnu

Kao dio nedavnih izmjena i dopuna Uredbe o izmjenama i dopunama, implementiran je sustav obavijesti o dizajnu. Ovaj sustav omogućuje nositeljima dizajna ili trećim stranama uz njihov pristanak da prikažu obavijest o dizajnu na svojim proizvodima kako bi podigli svijest o režimu registracije dizajna. Obavijest o dizajnu sastojat će se od slova 'D' u krugu (D), koje se može koristiti za označavanje da je proizvod zaštićen registracijom dizajna. Ovom mjerom želi se olakšati marketing registriranog dizajna i povećati vidljivost zaštite dizajna.

3. Kartoteka i ispitivanje dizajna

Nedavna reforma uvodi nekoliko značajnih promjena u proces podnošenja i ispitivanja kako bi se poboljšala učinkovitost i dostupnost za korisnike. U nastavku je sažetak primarnih promjena:

Centralizirano arhiviranje

Prijave za EU dizajn više se ne mogu podnositi putem nacionalnih ureda. Sve se prijave sada moraju podnijeti izravno EUIPO-u, što pojednostavljuje postupak i smanjuje složenost.

Zahtjevi za datum podnošenja

Plaćanje pristojbe za prijavu postalo je uvjet za određivanje datuma podnošenja. Podnositelji zahtjeva moraju osigurati plaćanje pristojbi u roku od mjesec dana od podnošenja prijave, usklađujući postupak s onim za trgovačke marke EU-a.

Uzorci

Dostavljanje fizičkih uzoraka je ukinuto.

Više prijava dizajna

Zahtjev "jedinstva klase" je uklonjen što će omogućiti veći izbor dizajna u jednoj prijavi. U isto vrijeme uvodi se ograničenje od 50 dizajna po prijavi kako bi se njome moglo upravljati. Struktura naknada također je pojednostavljena.

Odgođeno objavljivanje

Za odgođenu objavu više se ne plaća naknada za objavu. Sukladno tome, nositelji dizajna više ne mogu spriječiti objavu neplaćanjem, već se moraju izričito odreći dizajna za koje ne žele da budu objavljeni. Neplaćanje naknade za odgodu u trenutku podnošenja dovodi do odbijanja prijave.

Produljenje

Izračun osnovnog razdoblja za obnovu za EU dizajne usklađen je s izračunom žigove Europske unije. Osnovno razdoblje obnove sada će biti šestomjesečno razdoblje koje završava na dan isteka registracije (a ne zadnjeg dana u mjesecu u kojem zaštita prestaje).

Ažurirana struktura naknada za obnovu potiče održavanje samo aktivnih, tržišno relevantnih dizajna, osiguravajući da Registar ostane ažuran. Ovaj pristup promiče zdraviji ekosustav dizajna i pojednostavljuje upravljanje intelektualnim vlasništvom poduzeća. Osim toga, usklađivanje procesa obnove s propisima Europske unije o zaštitnim znakovima nudi pogodnost i potencijalne uštede troškova. Važno je napomenuti da će EUIPO koristiti datum primitka zahtjeva korisnika za obnovu kao središnji datum za izračun naknada za obnovu. Za zahtjeve primljene prije datuma primjenjivosti primjenjuju se stare naknade. Za zahtjeve primljene nakon datuma primjenjivosti primjenjuju se nove naknade.

4. Pravo

Promjene u vezi s vlasništvom daju pojašnjenja o odgovarajućem tijelu za rješavanje ovih pitanja i pojašnjavaju da zahtjev za promjenu vlasništva kroz postupak za utvrđivanje prava može podnijeti osoba koja ima pravo.

Ove promjene osiguravaju da zakoniti nositelji mogu izravno zatražiti promjenu vlasništva umjesto da prvo ponište dizajn.

5. Pristojbe

Nova regulatorna shema predviđa objedinjavanje naknada za registraciju i objavu u jednu prijavu, a za više prijava uvodi se paušalna naknada po dodatnom dizajnu.

Izmjene će dovesti do novih naknada za produljenje, uvesti novu naknadu za nastavak postupka i izmjenu registriranog EU dizajna.

S druge strane, nova struktura naknada uključuje smanjenu pojedinačnu naknadu za svaki dodatni dizajn u višestrukoj prijavi (do određene mjere) i smanjenje pristojbi za zahtjev za proglašenje ništavosti i žalbu.

Nadalje, ukidaju se naknade za: zakašnjelo plaćanje naknade za registraciju ili odgodu plaćanja naknade za objavu; naknade za evidentiranje i registraciju prijenosa; poništenje upisa licencije ili drugog prava; pregled spisa; komunikacija informacija u datoteci; te naknade za izdavanje ovjerenih i neovjerenih prijepisa.

Maja Bilić Paulić, odvjetnica

IZVORI:


^ 1 Cjeloviti tekst Direktive dostupan je na sljedećoj poveznici: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202402823